fredag 18 januari 2013

Vital debatt

Plötsligen var centerpartiets förslag på allas läppar. En het politisk diskussion mitt i midvintern, som i alla fall jag inte var riktigt förbredd på när frågor om fri invandring, platt skatt och månggifte började strömma in dagarna innan jul. Nu, några veckor senare, kan jag konstatera att det var länge sedan vi hade en så genomgripande idépolitisk debatt och jag är stolt över att det var centerpartiets idéprogram som startade diskussionen.
När jag ställdes inför frågorna dagarna innan jul kände jag mig minst sagt spak. Och känslan av osäkerhet ligger som bekant nära känslor av obehag. Ryggmärgsreflexen sa nej till månggifte, fri invandring och slopad skolplikt. Hur skulle det se ut? Hur ska det fungera?, sa den röst inom mig som tycks ansvara för de fördomar och föreställningar som bygger min syn på systematik och ordning.
Ideologiska resonemang kräver dock mer eftertanke än bara ryggmärgsreflexer. Det tar tid att smälta nya sätt att se på omvärlden, men nya perspektiv ger alltid nya insikter. Det är välgörande att vända och vrida på sina egna föreställningar. För vad är det egentligen för fel på månggifte om familjekonstellationen är frivillig och ingen utsätts för övergrepp eller förtryck? I Sverige år 2013 är vi vana vid att familjer ser olika ut. Själv lever jag i ett samboförhållande och jag och min sambo har två små barn. Två fantastiska små bastarder! Det hade nästan varit en omöjlig familjekonstellation för hundra år sedan.
Och visst, hellre en vision om en värld där människor är fria att röra sig över konstgjorda nationsgränser, än en önskan om motsatsen.
Hur ställer sig då Sollentunacentern till fri invandring, månggifte och platt skatt? Är centerpartiet på väg i nyliberal riktning? Hur säkerställer man att hela Sverige ska leva, fler jobb och hållbar utveckling? Vi får väl se. Jag ser fram emot en livlig diskussion på Sollentunacenterns möte om idéprogrammet nästa vecka.
Anna Myrhed

1 kommentar:

  1. Spännande debatt!
    Fast varför ska partiet hålla på att tjafsa om socialliberal hit och nyliberal dit? Bättre att släppa liberalismen! Centerpartiet ska väl stå för Frihet, Jämlikhet och Hållbarhet. Frihet under ansvar, Jämlikhet i samhället och Hållbar framtid.

    SvaraRadera