torsdag 24 januari 2013

Högre kraftledningar utmed E4:an

Övre bilden visar nuläge, den undre föreslagen ändring
Vid gårdagens möte med plan- och exploateringsutskottet fick vi ta del av ett förslag på förändringar vid kraftledningsgatan utmed E4:an i samband med byggandet av Förbifart Stockholm. Bilderna visar att de nuvarande kraftledningarna föreslås bytas ut mot kraftledningar som är betydligt högre än de som finns där i dag. Därmed kommer de att bli mer framträdande i landskapet än tidigare. 
Min spontana reaktion, när vår stadsarkitekt visade oss de här bilderna på de stora kraftledningarna, var att kommunen bör ta upp den här frågan med Trafikverket och Svenska Kraftnät. Tidigare har Sollentuna kommun betalat många miljoner kronor för att få liknande kraftledningar i öst-västlig riktning nedgrävda. Det vore välkommet om det gick att se över möjligheten att gräva ner ledningarna också i nord-sydlig riktning.

Jag ser, precis som resten av kommunledningen, behovet av Förbifart Stockholm. Men jag har också lagt ner mycket tid på att argumentera för hur man kan minimera de negativa konsekvenser för Sollentuna som projektet kan innebära, inte minst när det gäller partikelnivåer och luftkvalitet. Det är viktigt att Sollentunabornas livsmiljö är så god som möjligt. Som jag ser det är inte högre kraftledningsstolpar den bästa lösningen ur det perspektivet.

Övre bilden visar nuläge, den undre föreslagen ändring
Området Kista-Sollentuna-Häggvik utgör en så kallad Regional stadskärna där planer finns för att marken ska utnyttjas mer intensivt och utgöra en knutpunkt för boende, verksamheter och kollektivtrafik. För att stärka denna regionala kärnan menar jag och Sollentunacentern att förutsättningarna för att däcka över E4:an bör utredas. Förutom att det är avgörande för en god luftkvalitet så kan det också möjliggöra byggnation längs det stråk där motorvägen nu skär rätt igenom landskapet. Att stora ytor upptas av kraftledningsgator är ytterligare ett hinder för effektiv markanvändning i området. Jag ser hellre att man kan utnyttja detta område för bebyggelse och grönstråk.

Det är dessutom viktigt att värna entrén till naturreservatet, som ska vara inbjudande och locka människor till att röra sig i vårt största sammanhängande naturområde. Målet måste vara att minska antalet barriärer i området.

Jag reagerade starkt på de bilder jag såg under gårdagens möte. I min värld borde det vara önskvärt, både ur ett lokalt perspektiv och för regionens utveckling, om de aktuella kraftledningarna kunde dras under jord. 
Samtlga bilder från Trafikverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar