tisdag 18 december 2012

Här ska skolskåpet stå - LÄROPLIKT!

Genom sitt nya idéprogram förbereder nu Centerpartiet förslaget att införa LÄROPLIKT istället för SKOLPLIKT. Ett klart positivt steg framåt för vår svenska skola, vars utbildningsnivå och status i internationell jämförelse har fallit kraftigt under de senaste 25 åren.

Detta ligger helt i linje med Centerpartiets värdering om frihet under ansvar - med individuell flexibilitet kopplat till eget ansvar att följa de regler som finns. Vi är ju alla - unga som gamla - ändå individer som i varierande utsträckning har olika behov och förutsättningar. Det vore ju synd att inte dra nytta av våra olika egenskaper.

Det är Centerpartiet som står för de riktigt hållbara förbättringarna i svensk skola! Med Läroplikt istället för Skolplikt vill Centerpartiet lyfta fram både lärarnas status och de individuella elevernas behov och möjligheter, genom ökad flexibilitet runt var och hur lärandet ska ske istället för kollektiva masslösningar - som trots allt dagens skola bygger på.

Sverige har ju Skolplikt sedan 1972, vilket för alltför många innebär att barn ska vara i grundskolan under nio år. Centerpartiets förslag sneglar på utvecklingen i Finland som just har Läroplikt i skolan. Finska barn ska kunna ett antal ämnen innan skolgången kan avslutas och närvaroplikt är inte nödvändigt för att uppnå kunskapsmålen. Det har varit framgångsrikt och Finland anses idag som ett föregångsland inom utbildning.

Billigare datorer och väl utbyggt bredbandsnät har avsevärt förbättrat tillgängligheten till internet för alla, vilket medför goda möjligheter att kunna ha skollektioner i hemmet i stället för i skolan.  Det finns redan många utmärkta föreläsningar, både svenska och framför allt internationella föreläsningar, bl a på YouTube. Detta ökar flexibiliteten för de som har långt till skolan, de som bor i områden som med sämre kommunikationer och de som behöver flexibilitet av andra skäl. Och för de föräldrar som vill vara mer delaktiga i sina barns utbildning.

Inspelade lektionsföreläsningar och studiematerial på nätet är idag inget svårt. Därigenom kan eleverna gå igenom föreläsningen fler gånger, när det passar, på samma sätt som SVT Play. Redovisningsuppgifter som lämnas in genom nätet är också vardagsmat. Prov kan man fortfarande hålla i skolan - Läroplikten innebär flexibilitet, definitivt inte frånvarokrav!

Ty systemet med Läroplikt hindrar ingen elev från att, som förut, gå i skolan varje dag - Läroplikten ger dem som det passar möjligheten att uppnå kunskapsmålen på ett flexiblare sätt.

Lärarna kan ägna mer tid åt pedagogik och undervisning - mindre tid kommer att behövas på tjat om stängda mobiltelefoner, hålla koll på störande elever och närvarostatistik, som inte längre kommer att behövas.

Eleverna får på samma sätt lägga större fokus på redovisningsuppgifterna och provresultaten. Efterhand, när läropliktsystemet väl har etablerat sig, ska det vara meningsfullt och stimulerande att gå till skolan, inte jobbigt och trist som idag.

För elevernas föräldrar kommer Läroplikten ställa högre krav på att ansvara för och engagera sig i sina barns skolgång. Det behövs i många fall! Idag förefaller många föräldrar vara osäkra på vilket ansvar lärarna har jämfört med föräldrarna för elevernas utbildning och fostran - vilket ofta leder till att makten förskjuts till eleverna som gärna söker enklaste vägen ut. Och då blir det lätt onödigt stökigt i skolan...

Läroplikt istället för Skolplikt vore ett stort steg framåt för svensk skola och utbildning! Förhoppningsvis tar Centerpartiet beslutet att VISA VAR SKOLSKÅPET SKA STÅ och får med sig Alliansen så att den svenska skolans anseende - på ett hållbart sätt - kan återupprättas.

2 kommentarer:

  1. Intressant inlägg partikamrat. Jag tar mig dock friheten att protestera lite. Du skriver nämligen att: "Efterhand, när läropliktsystemet väl har etablerat sig, ska det vara meningsfullt och stimulerande att gå till skolan, inte jobbigt och trist som idag." Det ger en bild av skolan som jag inte delar med dig. Visst finns det de som upplever det som jobbigt och trist att gå till skolan idag och det måste vi naturligtvis göra något åt, men det är nog inte så de flesta barn, föräldrar och lärare ser på dagens skolgång och för de elever som verkligen gör det är inte alls givet att lösningen heter läroplikt. Du och jag ser alltså lite olika på just den delen. Mer överens är vi nog om att läropliktsidén är något mycket positivt. Jag ser inte minst de positiva sidorna för barn och ungdomar i glest bebodda delar av landet där det skulle kunna innebära att elever, vissa dagar, kan erbjudas distansundervisning nära eller i hemmet och inte behöva tillbringa långa stunder varje dag på att transporteras fram och tillbaka från en avlägsen skolbyggnad. För i andra delar av landet heter problemet oftare "flera mil till skolan sedan skolan i byn lades ned på grund av svikande elevunderlag" än Sollentunas "attans vi fick inte plats på skolan som var vårt förstahandsval". Jag är alltså för läroplikten och tror den kan bidra till en flexibilitet som idag saknas för vissa. Jag tycker dessutom att det i all politik är viktigt att fundera kring vad det är man vill uppnå och hur man bäst når dit. När det gäller undervisning är det rimligen lärandet vi vill åstadkomma och då är det där fokus bör läggas, inte på var människor fysiskt befinner sig. Rungande ja till läroplikten alltså, men lika rungande nej till bilden av att dagens skola är jobbig och trist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant synpunkt. Jag håller med din positiva syn när det gäller de första åren i grundskolan. Tyvärr har jag sett alltför ofta att när eleverna kommer upp i högstadiet, blir skolgången mer "något som man måste" och inte "vad kul det ska bli att lära nytt idag". Med ett lite större individuellt utbildningsansvar - på både eleverna och föräldrarna - menar jag att det blir lättare att finna sin skolgång meningsfylld. Och då har vi fört utvecklingen inom lärandet framåt!

      Radera