måndag 29 april 2013

Överdäckning allt mer i ropet


Allt fler börjar inse att Centerpartiet är inne på rätt spår vad gäller överdäckning av E4:an. Under söndagen skrev Kjell Ericson på Folkpartiets(!) blogg att han tror att vägen kommer att överdäckas, och då just i syfte att hantera buller och partiklar. Som alltid är det glädjande att få medhåll. Snart kan vi vara på väg mot en hållbar lösning på partikelproblemen i Sollentuna.

Även om Kjell Ericsons blogginlägg är att se som en komplimang för väl genomförd opinionsbildning från Centerpartiets sida så vill jag ändå kommentera och förtydliga några saker mot bakgrund av vad han skriver.

För det första så är det just en utredning av en överdäckning som vi från Centerpartiets sida varit pådrivande för i flera års tid. Att vi inte hymlar med att vår förhoppning är att en sådan utredning landar i att en överdäckning blir verklighet är naturligtvis en annan sak. Det bör ses som en fingervisning till väljarna om att vi prioriterar deras hälsa och livsmiljö.

Under de senaste åren har jag diskuterat överdäckningen med mängder av människor, såväl ”experter” som lekmän. Och jag har aldrig hyst några tvivel om att en överdäckning är en stor investering. Därmed har jag aldrig uteslutit att det kan bli tal om att det kan behöva läggas skattepengar på detta. Det finns exempelvis goda skäl för staten att skjuta till pengar. Inte minst då alternativkostnaden innebär att staten tvingas betala böter och kostnader för såväl ohälsa som andra miljöåtgärder.

Däremot bör man inte utesluta att den exploatering som kan bli möjlig längs en framtida överdäckning kan ge ett mycket värdefullt tillskott till finansieringen av projektet. Vissa av dem jag talat med, och som besitter viss detaljkunskap i ämnet, har till och med hävdat att byggnation vid vägen kan finansiera överdäckningen. Jag är inte tillräckligt kunnig för att recensera den bedömningen. Men det behöver jag ju heller inte göra då jag vill få till stånd en gedigen utredning som kan ge de svar vi behöver för att fatta beslut. Att marken vid E4:an, mitt i den regionala kärnan Kista-Helenelund, är värdefull och skulle kunna erbjuda attraktivt boende, är det dock inget tvivel om. Varför det är intressant att fortsätta diskutera hur den kan tas tillvara på bättre sätt än i dag.

Sammantaget är jag i alla fall glad över att det hårda arbetet med att försöka skapa opinion i frågan om bättre luftkvalitet och överdäckning av E4:an bär frukt. Vilket naturligtvis inte innebär att vi i Centerpartiet kommer att luta oss tillbaka. Tvärtom.

Anna Myrhed


1 kommentar:

  1. Lysande om fler vågar stå för det som ändå måste ses som den enda långsiktiga lösningen på buller- och partikelproblemet! Om nu även Lithborn kunde uppvisa att han har några visioner kring frågan kanske vi kan få till den där utredningen som ett första steg i alla fall...

    SvaraRadera